Motywacja pracowników nie jest bez znaczenia

Coraz więcej mówi się o motywacji w firmie. Bez niej pracownicy nie wykonują swoich zadań tak dobrze, jak by mogli – nie dają z siebie wszystkiego, a czasami nawet nie dają nawet połowy swoich możliwości. Bierze się to stąd, że nie wiedzą – i nie zastanawiają się – dlaczego i po co pracują.

motywowanieSzczególnie w sprzedaży motywacja pracowników to trudny temat. Jeśli pracownik ma częsty kontakt z klientami, którzy traktują go w sposób nieprzyjemny, to trudno jest lubić taką pracę. Przykładem może być tak zwana praca „na słuchawce”, na linii wychodzącej – ludzie coraz gorzej reagują, kiedy ktoś zawraca im głowę nachalnymi telefonami.

Czy to powód, żeby znienawidzić taką pracę? Jeżeli jest w firmie dobry lider, który potrafi motywować innych, to nie musi to być wcale złe życie. Sztuka polega na tym, żeby odpowiednio uodpornić pracowników na negatywne reakcje klientów. Aby wyrobić mechanizm, pozwalający jak najmniej przejmować się odrzuceniami i nieustannie przeć do przodu. Pomocne w tym mogą być odpowiednie systemy wynagradzania.

W takim wypadku płaci się ludziom przyzwoitej wysokości podstawę, a wszystkie wyniki ekstra nagradza się specjalnymi prowizjami. Dzięki temu pracownicy mają motywację, żeby dawać z siebie więcej i zakańczać pozytywnie coraz więcej transakcji. Cóż może być lepszego od wyższych zarobków?

Jeśli istnieje realna możliwość podwojenia swojej pensji, każdy poczuje się zmotywowany, żeby spróbować swoich sił w poprawianiu wyników firmy. Dlatego ważne jest, żeby ten system skonstruować dobrze – firma może na tym wiele zyskać.